MTB Routes

Rond het dorp Zuidwolde zijn twee MTB routes door het Recreatieschap Drenthe uitgezet, een oost en een west route die ook als één route gereden kan worden.

De routes starten aan de parkeerplaats aan de Oosterweg in Zuidwolde naast het viaduct. Deze parkeerplaats ligt aan de N48 (Hoogeveen-Dedemsvaart).

De Oost-route is uitgezet aan de oostkant van de N48, het natuurgebied in de omgeving van Klein Zwitserland. De route gaat voornamelijk over bos-, zand- en graspaden (schouwpaden) en is voor 75% onverhard.

De West-Route bestaat uit bospaden en verharde wegen en is voor 50% onverhard. De routes zijn enkelzijdig bewegwijzerd. Tussen de oostelijke (rood bewegwijzerd) en de westelijke route (groen bewegwijzerd) liggen dubbelzijdige aantakkingen (zwart bewegwijzerd).

Routefolders kunt u verkrijgen via https://www.drenthe.nl/fietsen-wandelen/routes/mtb-routes.

Oost-Route

Lengte van de route:
De Oost route heeft een officiële lengte van 15 kilometer.

Markering:
Rode internationale MTB-teken

Startlocatie:
Parkeerplaats Carpool Zuidwolde, afslag Zuidwolde vanaf de N48.

Omgeving:
De route is uitgezet aan de oostkant van de N48, het natuurgebied in de omgeving van Klein Zwitserland. De route is tot stand gekomen in samenwerking met de gemeente en het Recreatieschap Drenthe.

Aard van de route:

De Oost-Route heeft een lengte van vijftien kilometer. De route gaat voornamelijk over bospaden en andere onverharde wegen. Bij de start volgt je de zwarte aanloop route over het viaduct. Aan de andere kant van het viaduct ga je naar beneden en kun je de route langs de N48 oppakken.

Na eerst 2 kilometer over verharde weg/fietspad te hebben gereden duik je met je mountainbike het bos in. Eerst een zandpad maar als het bos begint wordt je stuurmanskunst op de proef gesteld. Het is de routebouwers gelukt om de mogelijkheden van het terrein zo optimaal mogelijk te benutten. Leuke singeltracks, korte bochten en kleine korte klimmetjes vragen om een opperste concentratie. Dit gedeelte van het bos bij Zuidwolde wordt ook wel "Klein Zwitserland" genoemd.

Na het technische gedeelte moet er wat meer over brede rechte paden worden gefietst. Goed om even bij te komen en de snelheid wat op te voeren. Na enkele kilometers duik je weer het bos in en ook hier weer een leuk technisch gedeelte met smalle paden. Na dit tweede en derde technische gedeelte volgt een stukje fietspad en fiets je een vrij lang gedeelte langs een sloot. Je komt uit op zandwegen en uiteindelijk op het fietspad naar het eerder genoemde viaduct.

West-Route

Lengte van de route:
De West-Route heeft een lengte van 20 kilometer.

Markering:
Groene internationale MTB-teken

Startlocatie:
Parkeerplaats Carpool Zuidwolde, afslag Zuidwolde vanaf de N48.

Omgeving:
De route is uitgezet aan de westkant van de N48. De route is tot stand gekomen in samenwerking met de gemeente en het Recreatieschap Drenthe.

Aard van de route:

De West-Route start op dezelfde plaats als de Oost-Route. De aard van de route is uiterst divers met verschillende singletracks in het bos, zandpaden en een paar klimmetjes achterin de route.

Bij de start fiets je een klein stukje in noordelijke richting langs de N48 over een zandpad. Na 150 meter ga je links het bos in.

Over singletracks slalom je tussen het boomgewas door met scherpe bochten en boomstronken als hindernissen. Je rijdt nu parallel aan de N48. Net voor camping Klein Zwitserland ga je dieper het bos in. Na het bos kom je uit op de toegangsweg naar de camping. Ook hier volgt weer een strook met bomen die alleen met goede stuurmanskunst gepasseerd kunnen worden.

Je gaat nu rechtsaf het fietspad op. Na het blauwe bruggetje begint een stuk singletrack wat weer alle aandacht vraagt. Haarspeld bochten en springbultjes geven je genoeg te doen in dit deel van de route. Je komt uiteindelijk weer terug bij het blauwe bruggetje. Je gaat nu rechtdoor over een echt ouderwets klinkerweggetje tot je nabij de bebouwde kom, de Zuidwoldigerweg rechtover moet steken.

Hierna volgen een paar rechte stukken en zandpaden. Na een grasland, een smal uitgesleten singletrack, ga je naar de Bazuiner Es. Hier moeten een paar waterpoeltjes worden ontweken. Hierop volgt een zeer leuk, heuvelig stuk waar je snelheid kan maken maar ook scherp moet sturen.

Je weg vervolgend kom je bij de NCC camping. Je volgt het verharde pad naar het Ekelenberg bosdeel. Dit deel is geen echte berg maar je merkt wel dat je langzaam geklommen hebt. Na het talud volg je het pad tot de carpoolplaats. Via het houten, planken bruggetje ga je richting zwembad om hier weer het bos in te gaan. Na dit bos kun je kiezen om terug naar de vertrek locatie te gaan of meteen de oost-route (over het viaduct) te rijden.